Cuba

CUBA 25/6 – 7/8 – 2007

Ble 36 bonefish på 3 dagers fiske i Las Salinas

Må vel nesten si at de dagene jeg hadde i Las Salinas og Rio Hatiguanico er noe av det råeste jeg har opplevd med fluestang i hånda. Jeg ble lovet godt fiske med både bonefish og tarpoon av guidene før fisket startet. Første dagen dro vi ut kl. 0700 med masser av sommefugler i magen.

Guiden

Fisket startet litt tregt. Vi så to-tre bonefish som bare stakk av før vi i det hele tatt var innenfor kastehold. Dette er en utrolig sky fisk som man faktisk må se før den ser deg, og i mange tilfeller så var det faktisk det som skjedde; fisken så oss og stakk av. Det første bonefishen jeg hadde på kastehold klarte jeg å treffe med flua så da var den fisken borte. Kunsten er å lese hvor fisken kommer til å komme for så å legge flua i forkant eller på bunnen (det er bare 20-40 cm dypt). Når fisken er innenfor “synsvidde” er det bare å gjøre små trekk, så skyter den fart og tar flua. I mothugget skal man bare trekke i fluesnøret med hånda for så å heve stanga rolig 45 grader. Da har man full pupp på fluesnella i noen minutter! Hadde faktisk noen bonefish som rasa ut rundt 75 meter i ett utras.

p6300057.jpg p6300079.jpg

Jeg fikk tilsammen 36 bonefish fordelt på tre dager (13 – 8 – 15) noe som jeg er veldig fornøyd med. Guiden sa at det var vanlig å ligge på 6-12 bonefish pr. dag. Jeg var også borti en del barracuda, men fortommen gikk hver gang. Dro faktisk på en cuda på 6-7 kg som flekka ut 50 meter for så å ta en trippel salto og så nye 50 meter og ny salto. Denne – som alle andre – røk selvfølgelig min 0,28 mm fortom :o( Etter tre dager ute ved mangrovene ved Las Salinas var det duket for to dager med tarpoonfiske i elva Rio Hatiguanico. Dette er en elv som man er 100% avhnegig av båt pga at den er helt igjengrodd av mangrover. Jeg fikk en ny dyktig guide til dette fisket og vi flekka ut;

Tarpoonene som vi skulle fiske etter var små, nemlig babytarpoon. Disse går tett oppunder land og også gjerne under mangrovene som henger utover elva. Det gjelder da å legge flua så tett inntil buskaset som mulig. Jeg kløna det også til i starten her fordi tarpoonen er utrolig vanskelig å kroke. Det kan sammenlignes med å feste kroken i ei sinkbøtte! Man skal også her bare trekke hardt to-tre ganger med hånda før man hever stanga. Ørretfisker som jeg er så gjorde jeg helt feil på de første fiskene. Det resulterte i bare “lugg” og mistede fisker. Men ettersom guiden terpa litt teknikk med meg så satt de første tarponene;

Fikk snook og snapper også;

Vi dro også opp til noen små stilleflytende sideløp der man ikke kunne tro man kunne kjøre båt. Det var så igjenngrodd så jeg hadde ikke frivillig kjørt opp dit. Og kanskje best av alt; der skulle jeg fiske med flue etter stor tarpoon! Vi kjørte så langt vi kom opp i dette løpet og drev/dro oss nedover. Jeg fiska stort sett med stor popper her. Utrolig gøy å se en 10 + kg tarpoon ta popperen i et smell i denne jungelen. Men det gikk dritt her; jeg dro på to tarpoon men begge kjørte seg fast i buskaset som resulterte i fortomsbrudd…. :o(Ingenting å si på spenningen iallfall! Stor tarpoon velta seg i mangrovejungelen der jeg skulle servere poppere på de små vannflatene. Enkelte ganger holdt jeg på å gjøre i buksa også da de tok…. :o)Alt i alt; i løpet av to dager i denne elva hadde jeg kontakt med 23 tarpoon og fikk opp 5. Etter det jeg har hørt så kan man regne med å få opp 1 av 10 så jeg må si meg fornøyd her også.Og så kanskje til turens høydepunkt som ikke har noe med fiske å gjøre siden jeg er generelt dyreinterressert;På den første dagen lå vi å drev midt ute på hovedelva da jeg plutselig hørte en intens høy pustelyd. Jeg spurte guiden hva dette var for noe, men han hørte ikke noe. Lyden kom igjen og da hørte han den også. “Ohhh, its manaty!”, ropte guiden. Idet han ropte det så jeg et enormt “monster” foran båten. Det var en beige farget stor “sjøku” som visstnok er ekstremt sjelden. Den finnes bare på Cuba, Mexico og i Florida. Den veier rundt 400 kg og har små “labber”, den har også en stor hale som er vifteformet. Dette dyret jeg så var oppe for å hente luft sammen med ungen sin. Den er visstnok meget sky, så det er et fåtall som får oppleve dette ifølge guiden. Dersom du dreper dette dyret kan du risikere 20 års fengsel i Cuba! Ikke akkurat festlig bak lås og slå der vil jeg tro….?Her er bilde av en manaty;

manaty

Konklusjon etter tre dager i Las Salinas og to dager i Rio Hatiguanico; 36 bonefish, 5 tarpoon, 1 snook, 1 snapper og 2 jacks (små) + en del barracuda som svømmer rundt med flue i munnen nå…..Snart kommer ferdig redigert film fra dette fisket, så det er bare å ta kontakt når den er ferdig så kan du få låne et eksemplar (har 5 – 6 timer råfilm + 500 bilder jeg må redigere først). Skal lage en trailer først som du kan laste ned på denne siden etterhvert…Fortsatt god sommer!